Wednesday, August 19, 2009

Dalam hal Rohaizat Othman

Dalam keadaan biasa, selalunya saya akan bersimpati dengan hal-hal yang melibatkan kesilapan masa lampau. Saya sering melakukan kesilapan dan saya juga sering mengharapkan agar orang lain dapat melihat saya sepertimana saya pada hari ini. Namun, tidak banyak, sedikit, pasti ada terselit di sanubari kepahitan menelan kesakitan akibat perbuatan lampau yang dikenakan ke atas kita. Itu manusia. Simpati itu, samada dizahirkan dalam bentuk kemaafan atau tidak, samada ditaklik kan atau terpendam, hanya empunya badan yang mengetahui.

Rohaizat Othman yang saya kenali, pernah membuat kesilapan. Seperti juga manusia lain. Saya cuba menilai Rohaizat Othman hari ini berdasarkan apa yang saya lihat Rohaizat Othman pada hari ini. Bukan sebagai Rohaizat Othman yang pernah membuat kesilapan pada suatu masa dahulu. Samada beliau layak memimpin penduduk Permatang Pasir sebagai wakil mereka, itu terpulang kepada penduduk Permatang Pasir sendiri. Apabila Rohaizat Othman bersedia menawarkan diri untuk diadili, Rohaizat Othman juga sewajibnya sudah bersedia ditelanjangi. Rohaizat Othman sudah pasti telah melihat diri ke dalam cermin, melihat supaya tidak ada parut yang bakal mengaibkan. Sekarang, beliau bukan lagi milik peribadi, sekurang-kurangnya dalam tempoh waktu berkempen. Selamat berjaya kepada Rohaizat Othman, walaupun saya agak pasti kemenangan itu terlalu jauh untuk dijangkau.

1 comment:

  1. Anda kenal saudara Rohaizat? Tidak ada yang maksum kecuali Rasullallah saw. Yang pasti, kesilapan itu tidaklah sehingga beliau layak dihina dan difitnah sebegitu sekali sekadar bagi meraih undi.

    Penegak Kebenaran

    ReplyDelete