Monday, May 05, 2008

Suatu Permulaan Semula

Dengan nama Allah, aku memulakan semula blog ini pada tarikh keramat ini. Hari ini aku berusia 44 tahun. Dalam usia sebegini, terlalu banyak suka duka yang aku lalui. Dengan linangan airmata dan sedu sedan, ku hubungi bonda tercinta bagi memulakan hari yang amat bererti. Penuh sembah kupohon halalkan kesakitan yang bonda alami sewaktu mengandungkan aku, sewaktu kesakitan melahirkan aku, makan minum, nasihat, pengajaran dan semua doa-doa yang dipanjatkan untukku. Sangat hiba dan memilukan. Tak terkawal perasaan berbicara dengan bonda. Bonda adalah tonggak kepada apa yang aku capai pada hari ini. Kasih ku pada bonda, walau nyawa, tidak mampu menjadi sempadan. Pintu syurga terbuka luas buat bonda tercinta. Biar aku menjadi galang ganti. Kesedihan bertimpa teringatkan ketiadaan ayahanda diwaktu aku mengecapi kestabilan hidup. Waktu ayahanda pergi, aku dalam keadaan terumbang ambing, masih merangkak rangkak dalam perjalanan yang sangat perit. Tersangat perit waktu itu, hanya Allah yang tahu. Ayahanda pasti menjadi orang yang paling berbangga dengan pencapaian aku sekarang. Kesal terlalu, ayahanda tak sempat kubelai hasil pengorbanannya dulu. Kenangan saat-saat akhir bersama ayahanda, memandikan ayahanda di hospital, memberikan segala kemahuan sedaya mungkin, berjaga malam memastikan aliran darah tidak tersekat, mengajar kalimah syahadah dikala sakaratul maut menjalankan tugas dan saat memandikan ayahanda yang terkujur kaku membuatkan aku semakin merindui ayahanda. Duhai ayahanda, damailah rohmu di sana. Pesanan mu akan sentiasa anakanda ingati dan menjadi panduan hidup. Alfatehah.

No comments:

Post a Comment