Alhamdulillah. Kita selamat menjalani ibadat puasa dan menyambut hari raya aidil fitri bagi tahun 2010 ini. Kami sekeluarga berjaya menjalani ibadat kali ini dengan penuh rasa kesyukuran dan sedikit sebanyak dapat mengimarahkan Ramadhan sebaik yang kami mampu. Hari ini sudah masuk 15 Shawal. Baru dapat men'download' gambar-gambar Aidil Fitri 2010 untuk kenangan dihari tua.
Friday, September 24, 2010
Thursday, August 12, 2010
Building Another Dream
Dreams come and go, and this time, I am building another dream. May Allah eased my way.
Hello Again
It looks like Facebook has taken over blogspot, at least for my case. I feel much at ease writing in FB, instant, spontaneous, friendlier and happening. With a few words, I can already rest my case. Best jugak, jumpa kawan lama through FB! Geligalah otak pencipta FB ni.
Tuesday, April 20, 2010
Me and my Mamu
I have to post this... woohoo! Percubaan berani mati Kassim Tak Selamat! My first song played on saxo. Memang luka luka bibiaq tapi kena post sebab nanti boleh compare after 2 months or 2 years. He he. Ni baru 2 minggu.
Friday, April 16, 2010
Notis Kebangkrapan No. 29-168-2003

The above image I posted in my facebook creates quiet a curiosity among my friends. Ada yg sampai call tanya apa dah jadi and etc. Tak larat nak jawab satu persatu, I posted the situation kat sini.
Kes berkenaan dengan my hire purchase loan with MBf Finance in 1996. I drove a Proton Saga 1.5i kaler merun masa tu, auto lagi. Nombor pendaftaran RC 373. He he. At that time, anak nak masuk 3 orang and I can feel that I will need a bigger car. Nak beli Toyota Estima, tak mampu, so belilah Toyota Premio. Toyota jugak! So, ambik loan dengan MBf Finance. Masa tu my good friend Ms. Beh yang jadi Branch Manager kat Alor Star, so, ambik loan from her branch. Since I like the old car number so much, I requested to maintain the number to my new van. So, the old car will get the new number, that is RD 272. Segala urusan pendaftaran diuruskan oleh finance company. So, I was driving a brand new Toyota Premio 1.8 kaler terkois (hijau taik kerbau!). Kereta lama bertukar tangan kepada my brother and later sold to other people. Yusman yang tolong drivekan kereta ni balik ke Kuala Pilah masa tu. Focus on the number - now the old car is RD 272 and the new van is RC 373. Installment was paid via 1 year post dated cheque to be kept by the finance company.
That was in 1996. Fine and good until year 2000. Lepas post dated cheque dah habis kat finance company after a year, I pay the loan through cheque posted snail mail to them. Tahun tahun mcm tu, pos surat ni biasa lagi, tak macam la, my children do not know what is a post office! Ok, back to my story. One day, jeng..jeng...jeng... a branch manager of MBf Finance kat one branch in Johor call me, tanya why am I paying to someone else's car? I said no, I am paying to my RC 373. He said no, I was paying to RD 272's account, and that RD 272 belongs to someone by the name of .... kita introduce sebagai Mr. John Doe sahaja di sini. I pun tak tau how this manager can trace this payment. I pun apa lagi, monkey surprise lah I tell you! So, meaning entah sejak bila I was paying for someones else's car! The good manager promise to investigate the matter. So, times goes by. I pun dah stop bayar to that finance company (apa lagi...ambik kesempatan lah...) Tak lama lepas tu, MBf Finance was taken over by Arab-Malaysian Group, jadi AMFinance. Pernah dua kali van nak kena tarik by the reposessor tapi entah kenapa, after explaining to them and them checking with whoever I don't know, depa tak jadik tarik. So the situation was like, wah.... macam nak dapat kereta free nih! He he.
Tiba-tiba, tup tup, in August 2005, masa nak pegi withdraw duit from Maybank ATM, the card was decline. Tried few tellers from different outlet and different banks (pakai MEPS), masih decline. Heran bin ajaib sebab duit baru masuk, banyak jugek lah. Hehe. Masa tu kat kampong. I call the Maybank customer service, tapi macam biasalah, hampeh tak berjawab. (Sampai sekarang, Maybank masih macam hampeh lagi. CIMB Click cuma charge RM1 for interbank Giro transfer. M2U charge RM2. Korang kalau ada option, pakai CIMB aja)So, bila balik KL, I pun call lah ke Maybank, tanya what happen to my card. Sekali, bila dia kata my account was frozen sebab ada bankruptcy case, terus pucat gigi...
Actually, that bankruptcy notice was served to me in February 2005 but I did not received it as they were posted to my old address. Mungkin my neighbour masa tu, En. Nazri tahu tapi he cannot contact me. The Maybank Officer gave the reference and bila advertised dalam paper. Kelam kabut cari old paper, nasib baiklah jumpa jugak. Baru tahu rupanya I was almost a bankrupt. When I knew it, the mentioned date was already very near. Masa tulah mintak pandangan dari Lawyer Halim kat Kangaq, tanya pendapat dan apa nak buat, maklumlah, tak pernah bercita-cita nak jadi bengkrap ni, so tak ada persediaan langsung. Dengan bekalan nasihat dari Halim, I went to AmFinance and present my case. Ceritalah semua yang terjadi dari mula beli kereta tu, tukar nombor pendaftaran sampailah cerita the branch manager spotted the irregularities. Officer tu pun pening kepala. My contest is that the finance company cannot prove beyond reasonable doubt that I defaulted in my payment. Masa negotiation ni, it was already end of August 2005. Gedebak gedebuk, I pun tak nak panjangkan cerita (sebab memang I tak bayar finance sejak tahun 2000 pun, itu kena jujur diakui) kami pun agree to a certain reasonable amount that I have to pay to settle the case. I think it was a win-win situation and I paid the whole amount. Case was close in September 2005. Release letter pun dikeluarkan. Tapi yang hangin satu badan, rekod dalam CTOS masih ada sampai sekarang.
So, kengkawan, that posting kat fesbuk tu dibuat masa kemas-kemas office. The paper cutting of that notice was pasted on a white board in my office, sebagai peringatan supaya berhemah dan berhati-hati dalam menjalankan urusan perniagaan. It was there since August 2005. I was thinking to archive it somewhere and FB is the best place. Terima kasihlah atas kerisauan kengkawan semua..... Perkara ni dah selesai... I hope I answered to you all punya curiosity.
Thursday, April 08, 2010
A reminder to myself...

Kejayaan dunia hanyalah untuk sementara. Boleh dirai tapi jangan diriakkan. Sehebat-hebat kita, masih ada ramai lagi orang yang lebih hebat dari kita. Selemah-lemah kita, masih banyak lagi peluang untuk kita perbaiki diri. Move forward!
Monday, April 05, 2010
Birthday Presents



I have not been blogging for many months. I just don't feel like doing it. Many things happening along the way which I hope I can write them down as milestones of my life. However, I have to document this feeling today, a feeling indescribable with other words other than TERIMA KASIH.
Terima kasih Abang Shaik. Birthday present comes a month earlier.
Monday, January 11, 2010
Roslan Nordin, Azman Asmoi and I - 29 years ago and Now
Last Christmas day, I attended the wedding of my very very good friend's son. We were very close when we were at King George V School in Seremban. Three of us the Three Stooges. After SPM, Roslan (the father of the groom) went to Kalamazoo to do his Computer Science, Azman and I met again at ITM. He did Engineering and I did my Accountancy. After a while, we went our own way. I met Roslan again when he came back, and again sometimes back in 1996. The last time I met Azman was in 1998 during Old Georgian Dinner Night.
But this occassion is very special. It is the wedding of Firdaus, Roslan's eldest son. And it quickly became a reunion to the three of us!
But this occassion is very special. It is the wedding of Firdaus, Roslan's eldest son. And it quickly became a reunion to the three of us!
Wednesday, January 06, 2010
School Re-Open
Sekolah dah buka semula on the 4th January haritu. So, our mornings dah mula sibuk dan full of dramas balik.
Belajar rajin-rajin ya Nak ... Papa doakan anak-anak Papa berjaya mencapai cita-cita masing-masing.
Belajar rajin-rajin ya Nak ... Papa doakan anak-anak Papa berjaya mencapai cita-cita masing-masing.
My New Baby!
Finally, lepas bertungkus lumus realign my priorities, tercapai jugak impian untuk menggenggam my first DSLR - Nikon D90. Wooohooo! Telah tergoda untuk membelinya masa PC Fair kat KLCC Convention Centre, 4 December 2009, hasil godaan Ann dan Bard. Pendam cita-cita to own D90 sejak 25 December 2008 (posting here). Last last dapat jugak walaupun Mark II mengancam jiwa. And I bet, dalam setiap camera, mesti ada gambar kucing (unless dia tak ada kucing).
My Fuzzy - cuba perhatikan dalam mata Fuzzy, nampak reflection of me tengah shoot gambar dia! Pro habis!
Thursday, December 31, 2009
Beijing Family Vacation.
Alhamdulillah, I managed to fulfill my promise to my children, to take them holiday to Beijing. It was an event they have been looking forward to. So, on the 14th December, we departed KUL to BJS via SIN on SQ119/800.
(The happiness I would trade my life for)
The vacation was a very memorable one. New experience, new exposure. Beijing, a very clean city, friendly people, exotic places to visit and relatively affordable for a very nice vacation. As for us, I can see the satisfaction in my children faces - Bang Long, Bang Ngah, Bang Teh, Kakak, Kak Uda and Anek. And especially to my other half, she deserves this holiday. Mission accomplished - Skiing experience is awesome and The Great Wall of China is now already in my collection of 100 Places To Visit Before I Die.
Rome is next!
More pic in my FB, here.
(The happiness I would trade my life for)We arrive in BJS early morning, our guide, Mr. Liu was already there waiting for us. It was winter with temperature at -5C, we already prepared for it. With some borrowed jacket from Pak Da and Mak Da, some we bought anew, it was a totally new experience for us, especially to Anek since she was the only one who never experience winter before. On arrival, we were taken to our hotel to refresh ourself. I designed this holiday myself, my own choice of hotel. I made quiet an extensive research before deciding on Crowne Plaza Hotel at Wangfujing and it turn out to be the perfect choice for my family. They love every inch of the hotel.
It was a leisure holiday, we do not plan to hurry. We want to enjoy the Beijing's offerings. The fact that the children are now grown ups and understand the meaning of a vacation makes the trip more enjoyable and fun.
It was a leisure holiday, we do not plan to hurry. We want to enjoy the Beijing's offerings. The fact that the children are now grown ups and understand the meaning of a vacation makes the trip more enjoyable and fun.
(The Great Wall of China)
The vacation was a very memorable one. New experience, new exposure. Beijing, a very clean city, friendly people, exotic places to visit and relatively affordable for a very nice vacation. As for us, I can see the satisfaction in my children faces - Bang Long, Bang Ngah, Bang Teh, Kakak, Kak Uda and Anek. And especially to my other half, she deserves this holiday. Mission accomplished - Skiing experience is awesome and The Great Wall of China is now already in my collection of 100 Places To Visit Before I Die.
Rome is next!
More pic in my FB, here.
Friday, December 25, 2009
Coretan Hari Natal
Merry Christmas to all, especially to Benny, Daniel, Michael, Arthur, Dr. David, Alex, Andrew, Geoff, Mark and especially to my dearest friend, Richard. In Bahasa Malaysia, Christmas disebut sebagai Hari Natal. Tak tahu dari mana asalnya.
It is already the end of the year. Many things happened since the last time I updated this journal, mostly happened to challenge my sincerity and thankfulness to the life I am leading. I realized something was not right on 21 September, that was on the first Hari Raya. However, I just chided them away as ‘it’ never happened to me before. Mak kata, penyakit kalau nak datang, kejap aja. Kalau nak pergi bukan main susah. Memang betul. I was ‘disabled’ for 10 days starting from 5 November, a day before Maxis IPO closing date. On that day, memang dah maximum. Balik aja terus rebah tak boleh bangun. But I couldn’t sleep for the next 3 days. I cannot switch off my mind, it kept spinning and rolling. Sepanjang 10 hari terlantar atas katil, sokongan keluarga sangat mengharukan. Mak datang dari kampong. Adik beradik sentiasa datang menziarahi. Anak-anak sangat memahami. Paling mengharukan is that, Bang Long will start his SPM on the 8th. I tried to calm myself, not to show the pain in front of him. Tak nak bagi dia risau sangat. I know he is very worried and sedikit sebanyak mengganggu ketenangan yang dia perlukan untuk menghadapi SPM. Dalam waktu demikian, bukan setakat keluarga yang memberi sokongan, kawan-kawan juga turut bimbang. Bob dan Jaidi sering menghubungi, bertanya khabar. Warga kerja Amir-Husin turut sama bimbang. Berkat doa semua, ubat yang diberi oleh Abang Shaik dan Mat Tarzan, penyakit beransur sembuh. Eventhough I still feel the pain until now but it is not as painful as before. Kena jaga makan.
So, Bang Long menghadapi SPM nya dengan tabah. Papa harap Long boleh jawab peperiksaan dengan baik dan berharap Long akan mendapat kejayaan yang cemerlang.
I came back for work on 17 November. Biasalah, after 10 days being grounded, kerja bertimbun-timbun. Tambahan pulak my Head of Support Service, Sarimah, pergi perform the Haj. Dan paling mengerikan, I came to know that no payment is anticipated until the end of the year! This is disaster! How to fund our projects? How about those commitments that I have already made earlier? What about our overhead? What if new project coming in? Jawapannya – terpaksa korek from here and there. All the savings is now back into the business. We are back at square-one. Aduuuuhhhh… Ingat nak enjoy sikit bila hujung tahun. Dah janji pulak dengan anak-anak, nak bawak pergi holiday masa year end nanti.
Gitu gini gitu gini, we managed! Dalam keadaan yang sangat daif, all projects was well-funded. New jobs was also undertaken well. Cuma projek holiday to Beijing aja yang semput-semput sikit. Cuma until the last minute, baru confirm to Beijing. I will blog separately about our holiday to Beijing.
Result PMR Bang Ngah was announced on 24 December, 2 days after we came back from Beijing. Alhamdulillah, Bang Ngah berjaya dengan cemerlang. Thank you Bang Ngah for giving me this hadiah yang sangat bermakna. Memang Papa dah agak Ngah akan dapat 7A, that is your standard. Tapi I thought the B will come from Sejarah. Rupa-rupanya, BM. Anyway, syukur pada Allah. Kita hanya boleh merancang, perancangan Allah yang akan prevailed. You have done your very best. Cuma ingatlah, kejayaan dunia hanyalah untuk sementara. Boleh dirai tapi jangan diriakkan. Sehebat-hebat kita, masih ada ramai lagi orang yang lebih hebat dari kita. Selemah-lemah kita, masih banyak lagi peluang untuk kita perbaiki diri. Move forward!
It is already the end of the year. Many things happened since the last time I updated this journal, mostly happened to challenge my sincerity and thankfulness to the life I am leading. I realized something was not right on 21 September, that was on the first Hari Raya. However, I just chided them away as ‘it’ never happened to me before. Mak kata, penyakit kalau nak datang, kejap aja. Kalau nak pergi bukan main susah. Memang betul. I was ‘disabled’ for 10 days starting from 5 November, a day before Maxis IPO closing date. On that day, memang dah maximum. Balik aja terus rebah tak boleh bangun. But I couldn’t sleep for the next 3 days. I cannot switch off my mind, it kept spinning and rolling. Sepanjang 10 hari terlantar atas katil, sokongan keluarga sangat mengharukan. Mak datang dari kampong. Adik beradik sentiasa datang menziarahi. Anak-anak sangat memahami. Paling mengharukan is that, Bang Long will start his SPM on the 8th. I tried to calm myself, not to show the pain in front of him. Tak nak bagi dia risau sangat. I know he is very worried and sedikit sebanyak mengganggu ketenangan yang dia perlukan untuk menghadapi SPM. Dalam waktu demikian, bukan setakat keluarga yang memberi sokongan, kawan-kawan juga turut bimbang. Bob dan Jaidi sering menghubungi, bertanya khabar. Warga kerja Amir-Husin turut sama bimbang. Berkat doa semua, ubat yang diberi oleh Abang Shaik dan Mat Tarzan, penyakit beransur sembuh. Eventhough I still feel the pain until now but it is not as painful as before. Kena jaga makan.
So, Bang Long menghadapi SPM nya dengan tabah. Papa harap Long boleh jawab peperiksaan dengan baik dan berharap Long akan mendapat kejayaan yang cemerlang.
I came back for work on 17 November. Biasalah, after 10 days being grounded, kerja bertimbun-timbun. Tambahan pulak my Head of Support Service, Sarimah, pergi perform the Haj. Dan paling mengerikan, I came to know that no payment is anticipated until the end of the year! This is disaster! How to fund our projects? How about those commitments that I have already made earlier? What about our overhead? What if new project coming in? Jawapannya – terpaksa korek from here and there. All the savings is now back into the business. We are back at square-one. Aduuuuhhhh… Ingat nak enjoy sikit bila hujung tahun. Dah janji pulak dengan anak-anak, nak bawak pergi holiday masa year end nanti.
Gitu gini gitu gini, we managed! Dalam keadaan yang sangat daif, all projects was well-funded. New jobs was also undertaken well. Cuma projek holiday to Beijing aja yang semput-semput sikit. Cuma until the last minute, baru confirm to Beijing. I will blog separately about our holiday to Beijing.
Result PMR Bang Ngah was announced on 24 December, 2 days after we came back from Beijing. Alhamdulillah, Bang Ngah berjaya dengan cemerlang. Thank you Bang Ngah for giving me this hadiah yang sangat bermakna. Memang Papa dah agak Ngah akan dapat 7A, that is your standard. Tapi I thought the B will come from Sejarah. Rupa-rupanya, BM. Anyway, syukur pada Allah. Kita hanya boleh merancang, perancangan Allah yang akan prevailed. You have done your very best. Cuma ingatlah, kejayaan dunia hanyalah untuk sementara. Boleh dirai tapi jangan diriakkan. Sehebat-hebat kita, masih ada ramai lagi orang yang lebih hebat dari kita. Selemah-lemah kita, masih banyak lagi peluang untuk kita perbaiki diri. Move forward!
Saturday, October 31, 2009
Penjual air tebu dituduh bunuh pembantu rumah.
Buat tatapan anak-anak papa,
Baru beberapa hari lepas papa mencoretkan di dalam FB papa tentang "Perbuatan racial/religion/nation profiling adalah sangat tidak adil. Semua perkara, samada baik atau buruk boleh berlaku kepada sesiapa sahaja, tidak mengira dia orang Malaysia atau orang Indonesia atau orang Jerman atau orang Melayu atau orang Inggeris atau orang Cina atau orang Arab atau orang Kristian atau orang Islam. Melalui tourism, kita boleh menjadikan manusia saling memahami antara satu dengan yang lain." Mungkin secara lateral, papa mempromosikan keamanan melalui tourism. Tetapi secara intrinsiknya, papa mahu anak-anak papa supaya sentiasa menerima apa sahaja perbezaan sebagai keunikan. Keunikan sesuatu bangsa dan agama. Tidak ada dua orang manusia di dunia ini yang sama, malah telinga kanan dan telinga kiri kita sendiri pun berbeza bentuk dan saiznya. Dan hendaklah kita jadikan perbezaan-perbezaan itu sebagai asas kepada kekuatan kita. Apa yang kurang kepada kita ditambah-baikan oleh kelebihan orang lain. Begitu juga sebaliknya.
Hari ini, awal pagi papa membaca berita di akhbar tentang "Penjual air tebu dituduh bunuh pembantu rumah". Dalam fikiran papa "Ah, jadi kecoh lagi kalau pembantu rumah itu orang Indonesia". Ternyata telahan papa betul. Malah, Menteri Kounselor , Informasi, Sosial dan Budaya Kedutaan Besar Indonesia, Widyarka Ryananta, telah pun memberi komen bahawa langkah mempercepatkan siasatan dan pendakwaan mampu meredakan kemarahan rakyat republik berkenaan. Ini, papa nak pesan pada anak-anak papa, jangan berkelakuan seperti ini. Yang pertama sekali, mati itu pasti akan kita temui bila sampai saat dan waktunya. Allah telah tuliskan bila dan bagaimana cara kematian kita. Menyesali waktu dan cara kematian adalah menyesali takdir Allah. Apa hukumnya menyesali takdir Allah? Kan papa dah ajarkan ilmu-ilmu agama yang elok-elok pada anak-anak papa? Yang keduanya, kenapa mesti marah? Marah pada kematian? Masyaallah. Yang ketiganya, cuba lihat nasib pembantu rumah itu (yang kebetulan orang Indonesia). Tentu dia tidak berpendidikan tinggi, kalau tidak, dia tidak akan jadi pembantu rumah. Begitulah jadinya kalau kita tidak memperkasakan diri kita dengan ilmu pengetahuan. Papa tak mahu anak-anak papa merempat sehingga terpaksa menagih pekerjaan jauh dari tanah air kita. Jadi, bila anak-anak papa dah besar nanti, papa mahu anak-anak papa bukan sahaja bekerja kuat untuk diri dan keluarga anak-anak papa, tapi cubalah berjimat cermat dan membantu keluarga kita yang lain. Jangan pentingkan diri sendiri.
Akhabar juga memetik Menteri itu sebagai berkata "ia juga langkah terbaik mengelak sentimen negatif terhadap Malaysia yang disebabkan beberapa isu sebelum ini". Sekali lagi papa nak pesan pada anak-anak papa, jangan memandang sesuatu perkara cuma dari sudut negatif. Cuba kita positifkan pemikiran kita baru kita boleh maju. Anak-anak papa cuba fikir, kalau tak ada orang yang baik, yang membawa pembantu rumah ini keluar dari tempat kurungan, masakan dia ditemui? Tidak kah kita perlu ucapkan terima kasih kepada orang ini (dia mungkin orang Malaysia, mungkin orang Vietnam, mungkin orang Indonesia, mungkin beragama Hindu, mungkin beragama Islam) yang membantu ini? Pembantu rumah ini (yang namanya Mantik) telah di selamatkan oleh pasukan polis yang membawa beliau ke hospital. Tidakkah kita harus berterima kasih kepada pasukan polis Malaysia ini? Tapi lapuran akhbar tidak ada menyebut Menteri ini berterimakasih. Bukan semua orang jahat dan bukan semua orang baik. Inilah yang papa nak pesan. Mungkin akhbar tidak menyebut tetapi Menteri ini mungkin telah berterima kasih. Anak-anak papa mesti ada sifat berterimakasuh dan bersyukur. Terimakasih kepada orang yang membantu walau sekecil mana sekalipun bantuan yang diberi (walau sekadar mengembalikan senyuman ke wajah kita) . Malangnya (sebenarnya dengan kehendak Allah), Mantik telah kembali ke rahmatullah, dipanggil Illahi beberapa hari kemudian. Kita boleh merancang, sesiapa pun boleh buat planning. Plan untuk bekerja di mana-mana, plan untuk menambah baik taraf hidup dan sebagainya. Tetapi papa nak pesan pada anak-anak papa, perancangan Allah mengatasi segala-galanya. Kita wajib berusaha tetapi jangan kita menyesali takdir.
In the nutshell (papa dah nak pergi office ni), sekali lagi papa nak pesan pada anak-anak papa, jangan memandang sesuatu perkara yang terjadi itu berdasarkan racial/nation/religion profiling. Semua perkara (baik dan buruk) boleh terjadi kepada sesiapa sahaja dan di mana sahaja. Jangan menyalahkan takdir jika sesuatu buruk terjadi kepada kita dan wajib kita bersyukur jika kita mendapat sesuatu yang menyenangkan. Harap-harap, apa yang terjadi kepada Mantik, akan sama-sama kita mengambil iktibarnya. Kenang betapa pengorbanan Mantik sanggup meninggalkan keluarga demi mencari rezeki, kenang betapa ada manusia yang berhatikan binatang sanggup melakukan sesuatu pada tahap binatang, kenang betapa ada manusia yang berjiwa suci sanggup membantu Mantik yang dalam kesusahan. Yang bersalah tetap harus dihukum.
Papa sayang anak-anak papa.
p/s walaupun begitu, sebagai rakyat Malaysia, anak-anak papa wajib berkelakuan baik. Jagalah nama baik keluarga, bangsa dan negara. Ingat, bukan semua orang sama. Walaupun kita boleh berfikiran positif, ada orang lain yang tidak dapat berbuat demikian disebabkan banyak faktor seperti kemarahan, tahap pendidikan dan latarbelakang keluarga. Kita perlu punya perasaan ehsan. (Ehsan is empathy)
Baru beberapa hari lepas papa mencoretkan di dalam FB papa tentang "Perbuatan racial/religion/nation profiling adalah sangat tidak adil. Semua perkara, samada baik atau buruk boleh berlaku kepada sesiapa sahaja, tidak mengira dia orang Malaysia atau orang Indonesia atau orang Jerman atau orang Melayu atau orang Inggeris atau orang Cina atau orang Arab atau orang Kristian atau orang Islam. Melalui tourism, kita boleh menjadikan manusia saling memahami antara satu dengan yang lain." Mungkin secara lateral, papa mempromosikan keamanan melalui tourism. Tetapi secara intrinsiknya, papa mahu anak-anak papa supaya sentiasa menerima apa sahaja perbezaan sebagai keunikan. Keunikan sesuatu bangsa dan agama. Tidak ada dua orang manusia di dunia ini yang sama, malah telinga kanan dan telinga kiri kita sendiri pun berbeza bentuk dan saiznya. Dan hendaklah kita jadikan perbezaan-perbezaan itu sebagai asas kepada kekuatan kita. Apa yang kurang kepada kita ditambah-baikan oleh kelebihan orang lain. Begitu juga sebaliknya.
Hari ini, awal pagi papa membaca berita di akhbar tentang "Penjual air tebu dituduh bunuh pembantu rumah". Dalam fikiran papa "Ah, jadi kecoh lagi kalau pembantu rumah itu orang Indonesia". Ternyata telahan papa betul. Malah, Menteri Kounselor , Informasi, Sosial dan Budaya Kedutaan Besar Indonesia, Widyarka Ryananta, telah pun memberi komen bahawa langkah mempercepatkan siasatan dan pendakwaan mampu meredakan kemarahan rakyat republik berkenaan. Ini, papa nak pesan pada anak-anak papa, jangan berkelakuan seperti ini. Yang pertama sekali, mati itu pasti akan kita temui bila sampai saat dan waktunya. Allah telah tuliskan bila dan bagaimana cara kematian kita. Menyesali waktu dan cara kematian adalah menyesali takdir Allah. Apa hukumnya menyesali takdir Allah? Kan papa dah ajarkan ilmu-ilmu agama yang elok-elok pada anak-anak papa? Yang keduanya, kenapa mesti marah? Marah pada kematian? Masyaallah. Yang ketiganya, cuba lihat nasib pembantu rumah itu (yang kebetulan orang Indonesia). Tentu dia tidak berpendidikan tinggi, kalau tidak, dia tidak akan jadi pembantu rumah. Begitulah jadinya kalau kita tidak memperkasakan diri kita dengan ilmu pengetahuan. Papa tak mahu anak-anak papa merempat sehingga terpaksa menagih pekerjaan jauh dari tanah air kita. Jadi, bila anak-anak papa dah besar nanti, papa mahu anak-anak papa bukan sahaja bekerja kuat untuk diri dan keluarga anak-anak papa, tapi cubalah berjimat cermat dan membantu keluarga kita yang lain. Jangan pentingkan diri sendiri.
Akhabar juga memetik Menteri itu sebagai berkata "ia juga langkah terbaik mengelak sentimen negatif terhadap Malaysia yang disebabkan beberapa isu sebelum ini". Sekali lagi papa nak pesan pada anak-anak papa, jangan memandang sesuatu perkara cuma dari sudut negatif. Cuba kita positifkan pemikiran kita baru kita boleh maju. Anak-anak papa cuba fikir, kalau tak ada orang yang baik, yang membawa pembantu rumah ini keluar dari tempat kurungan, masakan dia ditemui? Tidak kah kita perlu ucapkan terima kasih kepada orang ini (dia mungkin orang Malaysia, mungkin orang Vietnam, mungkin orang Indonesia, mungkin beragama Hindu, mungkin beragama Islam) yang membantu ini? Pembantu rumah ini (yang namanya Mantik) telah di selamatkan oleh pasukan polis yang membawa beliau ke hospital. Tidakkah kita harus berterima kasih kepada pasukan polis Malaysia ini? Tapi lapuran akhbar tidak ada menyebut Menteri ini berterimakasih. Bukan semua orang jahat dan bukan semua orang baik. Inilah yang papa nak pesan. Mungkin akhbar tidak menyebut tetapi Menteri ini mungkin telah berterima kasih. Anak-anak papa mesti ada sifat berterimakasuh dan bersyukur. Terimakasih kepada orang yang membantu walau sekecil mana sekalipun bantuan yang diberi (walau sekadar mengembalikan senyuman ke wajah kita) . Malangnya (sebenarnya dengan kehendak Allah), Mantik telah kembali ke rahmatullah, dipanggil Illahi beberapa hari kemudian. Kita boleh merancang, sesiapa pun boleh buat planning. Plan untuk bekerja di mana-mana, plan untuk menambah baik taraf hidup dan sebagainya. Tetapi papa nak pesan pada anak-anak papa, perancangan Allah mengatasi segala-galanya. Kita wajib berusaha tetapi jangan kita menyesali takdir.
In the nutshell (papa dah nak pergi office ni), sekali lagi papa nak pesan pada anak-anak papa, jangan memandang sesuatu perkara yang terjadi itu berdasarkan racial/nation/religion profiling. Semua perkara (baik dan buruk) boleh terjadi kepada sesiapa sahaja dan di mana sahaja. Jangan menyalahkan takdir jika sesuatu buruk terjadi kepada kita dan wajib kita bersyukur jika kita mendapat sesuatu yang menyenangkan. Harap-harap, apa yang terjadi kepada Mantik, akan sama-sama kita mengambil iktibarnya. Kenang betapa pengorbanan Mantik sanggup meninggalkan keluarga demi mencari rezeki, kenang betapa ada manusia yang berhatikan binatang sanggup melakukan sesuatu pada tahap binatang, kenang betapa ada manusia yang berjiwa suci sanggup membantu Mantik yang dalam kesusahan. Yang bersalah tetap harus dihukum.
Papa sayang anak-anak papa.
p/s walaupun begitu, sebagai rakyat Malaysia, anak-anak papa wajib berkelakuan baik. Jagalah nama baik keluarga, bangsa dan negara. Ingat, bukan semua orang sama. Walaupun kita boleh berfikiran positif, ada orang lain yang tidak dapat berbuat demikian disebabkan banyak faktor seperti kemarahan, tahap pendidikan dan latarbelakang keluarga. Kita perlu punya perasaan ehsan. (Ehsan is empathy)
Wednesday, October 21, 2009
Thursday, October 15, 2009
The good son always returns home.
That is how a saying in Dominican goes. I wanted to write something about this but I do not know where and how to start. I just know how it feels. I'll leave it this way, leaving it unexpressed.
Monday, October 12, 2009
Misi Bantuan ke Padang bersama ASPPI
Saya sampai ke Padang pada hari Sabtu dengan beberapa objektif:
1. Untuk memberi sokongan moral kepada kawan-kawan di sana
2. Untuk melihat dengan mata kepala sendiri kesan bencana kekuasaan Allah
3. Untuk menjernihkan fikiran saya tentang berita-berita sensasi mainan media
4. Untuk menghulurkan sedikit bantuan tenaga dan barangan lain
5. Untuk menguji sejauh mana kekuatan mental saya 'mengembara tanpa rokok'
Sesampai saya di Airport Minangkabau, sahabat saya Pak Joni sudah menunggu bersama dengan Pak Rudolf. Kami berpelukan, gembira bercampur sedih. Suasana di bandara sangat sibuk, menurut kawan-kawan travel agent di sana, lebih sibuk dari mana-mana peak season termasuk hari raya. Tujuan kami ialah ke Pariaman, bersama dengan ASPPI (Asosiasi Professional Pariwisata Indonesia). Kedatangan para sukarelawan dari seluruh dunia, disambut dengan kata-kata semangat oleh masyarakat Padang. Pegawai imigresen juga menyambut kami dengan penuh mesra dan semangat sambil mengucapkan terimakasih tidak terhingga atas kesudian kami bersimpati dengan nasib mereka. Semua pemberian dan bantuan diterima dengan hati terbuka. Keadaan di airport memang betul-betul mencerminkan kebesaran hati mereka menerima tetamu, terasa keikhlasan dan rasa terimakasih mereka, walau tidak diucapkan.
Perjalanan kami ke Pariaman diiringi dengan kereta polis, mempercepatkan perjalanan. Pak Romi menerangkan, kami akan terus membawa bantuan sendiri ke kawasan bencana kerana terdapat bantuan yang tidak sampai, malah ada juga bantuan yang berakhir dikedai-kedai sebagai stok untuk jualan. Ini adalah lumrah manusia, ada segelintir yang mengambil kesempatan atas kesusahan orang lain. Sepanjang perjalanan, kami melalui runtuhan-runtuhan rumah dan bangunan di kiri dan kanan jalan. Gabungan ASPPI terdiri dari mereka-mereka yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam parawisata Indonesia. Turut bersama kami adalah wartawan TV dari Metro TV Indonesia.
Setiba kami di sebuah kampong pedalaman di Pariaman, kami bergabung bersama pasukan sukarelawan dari Malaysia, iaitu Yayasan Amal Malaysia dan wakil sukarelawan dari IMI iaitu Dr. Maria (dari Brazil) dan Pedro (a male nurse dari Portugal). Saya terkejut kerana berjumpa dengan YB Dr. Mohd Hayati bersama dengan sukarelawan Amal di sana.
Penduduk kampong seramai 900 orang mendapat bantuan dari para sukarelawan. Sedih melihat suasana di perkampongan, dengan runtuhan rumah di mana-mana. Lebih menyedihkan lagi apabila mendengan cerita dari Pak Joni, pada hari kejadian gempa itu, setelah rumah mereka hancur, malam itu pula hujan turun dengan lebatnya. Saya tidak dapat bayangkan bagaimana seksanya mereka, dengan anak-anak menangis kesejukan dan kelaparan, pakaian basah kuyup sehelai sepinggang sambil menahan kesakitan akibat kecederaan.
Ada juga suara-suara sinis dari masyarakat setempat mengatakan bahawa kalau tidak kerana gempa, mungkin mereka tidak pernah berjumpa dengan doktor seumur hidup mereka. Ya, Allah mencipta sesuatu kejadian bagi mereka-mereka yang ingin berfikir. Namun, memang mereka bersyukur dengan bantuan yang diberikan kepada mereka. Saya sempat berborak-borak dengan penduduk setempat bertanyakan perasaan dan pendapat mereka sebagai orang biasa (yang sudah semestinya tidak dipengaruhi oleh provokasi media dan internet). Sangat memeranjatkan kerana mereka langsung tidak tahu tentang isu 'hubungan dingin' antara Malaysia dan Indonesia. Isu seperti bekalan yang ditolak, isu pasukan bantuan dari Malaysia yang dilempar batu, isu pasukan Malaysia dipanggil maling, semuanya tidak pernah mereka dengari. Malah wartawan Metro TV yang bersama saya juga tidak tahu isu-isu tersebut! Mereka ada mendengar isu tentang bahan makanan yang dihantar tamat tempoh tetapi mereka tidak melihat itu sebagai isu yang perlu dilihat walau dengan sebelah mata, sehingga mampu menutup fakta bahawa mereka sangat berterima kasih dengan bantuan dari Malaysia. Nampaknya, isu-isu tersebut sangat nyata mainan pihak yang berniat jahat - di Indonesia dan di Malaysia!
Seharian kami di Pariaman. Baju yang dipakai sudah basah kuyup dek peluh. Cuaca amat panas. Kami dijamu dengan air kelapa muda. Best! Setelah seharian di Pariaman, kami pulang ke Padang. Hari kami rasanya tidak cukup lengkap kalau tak pekena teh tarik di Restoran Malabar. He he. Saya berharap, tidak ada sesiapa yang akan claim teh tarik sebagai budaya mereka. Nanti saya kempunan.
Malam itu, saya bermalam di rumah Pak Joni. Alhamdulillah, terasa kemesraan sesama saudara serumpun. Sepanjang bersama Pak Joni dan Pak Rudolf, banyak ilmu-ilmu dapat kami kongsi bersama. Topik-topik perbincangan meliputi hal-hal perniagaan, pengurusan, sosialogi, agama, budaya dan sikap. Kami bersepakat untuk sama-sama menolak propaganda-propaganda jahat yang sengaja mahu melihat persaudaraan antara dua negara menjadi berantakan.
Sehari bersama pasukan bantuan memberi kepuasan kepada saya. Puas kerana dapat memberikan walau sedikit senyuman pada wajah mereka. Puas kerana banyak persoalan sudah terjawab. Puas kerana melihat kawan-kawan berganding bahu bertungkus lumus membantu sedaya mungkin. Puas melihat kemesraan antara yang membantu dan yang dibantu. Dan puas kerana berjaya membuktikan kepada diri saya sendiri bahawa saya semakin kuat mengharungi hari-hari tanpa rokok.
1. Untuk memberi sokongan moral kepada kawan-kawan di sana
2. Untuk melihat dengan mata kepala sendiri kesan bencana kekuasaan Allah
3. Untuk menjernihkan fikiran saya tentang berita-berita sensasi mainan media
4. Untuk menghulurkan sedikit bantuan tenaga dan barangan lain
5. Untuk menguji sejauh mana kekuatan mental saya 'mengembara tanpa rokok'
Sesampai saya di Airport Minangkabau, sahabat saya Pak Joni sudah menunggu bersama dengan Pak Rudolf. Kami berpelukan, gembira bercampur sedih. Suasana di bandara sangat sibuk, menurut kawan-kawan travel agent di sana, lebih sibuk dari mana-mana peak season termasuk hari raya. Tujuan kami ialah ke Pariaman, bersama dengan ASPPI (Asosiasi Professional Pariwisata Indonesia). Kedatangan para sukarelawan dari seluruh dunia, disambut dengan kata-kata semangat oleh masyarakat Padang. Pegawai imigresen juga menyambut kami dengan penuh mesra dan semangat sambil mengucapkan terimakasih tidak terhingga atas kesudian kami bersimpati dengan nasib mereka. Semua pemberian dan bantuan diterima dengan hati terbuka. Keadaan di airport memang betul-betul mencerminkan kebesaran hati mereka menerima tetamu, terasa keikhlasan dan rasa terimakasih mereka, walau tidak diucapkan.
Perjalanan kami ke Pariaman diiringi dengan kereta polis, mempercepatkan perjalanan. Pak Romi menerangkan, kami akan terus membawa bantuan sendiri ke kawasan bencana kerana terdapat bantuan yang tidak sampai, malah ada juga bantuan yang berakhir dikedai-kedai sebagai stok untuk jualan. Ini adalah lumrah manusia, ada segelintir yang mengambil kesempatan atas kesusahan orang lain. Sepanjang perjalanan, kami melalui runtuhan-runtuhan rumah dan bangunan di kiri dan kanan jalan. Gabungan ASPPI terdiri dari mereka-mereka yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam parawisata Indonesia. Turut bersama kami adalah wartawan TV dari Metro TV Indonesia.
Setiba kami di sebuah kampong pedalaman di Pariaman, kami bergabung bersama pasukan sukarelawan dari Malaysia, iaitu Yayasan Amal Malaysia dan wakil sukarelawan dari IMI iaitu Dr. Maria (dari Brazil) dan Pedro (a male nurse dari Portugal). Saya terkejut kerana berjumpa dengan YB Dr. Mohd Hayati bersama dengan sukarelawan Amal di sana.
Penduduk kampong seramai 900 orang mendapat bantuan dari para sukarelawan. Sedih melihat suasana di perkampongan, dengan runtuhan rumah di mana-mana. Lebih menyedihkan lagi apabila mendengan cerita dari Pak Joni, pada hari kejadian gempa itu, setelah rumah mereka hancur, malam itu pula hujan turun dengan lebatnya. Saya tidak dapat bayangkan bagaimana seksanya mereka, dengan anak-anak menangis kesejukan dan kelaparan, pakaian basah kuyup sehelai sepinggang sambil menahan kesakitan akibat kecederaan.
Ada juga suara-suara sinis dari masyarakat setempat mengatakan bahawa kalau tidak kerana gempa, mungkin mereka tidak pernah berjumpa dengan doktor seumur hidup mereka. Ya, Allah mencipta sesuatu kejadian bagi mereka-mereka yang ingin berfikir. Namun, memang mereka bersyukur dengan bantuan yang diberikan kepada mereka. Saya sempat berborak-borak dengan penduduk setempat bertanyakan perasaan dan pendapat mereka sebagai orang biasa (yang sudah semestinya tidak dipengaruhi oleh provokasi media dan internet). Sangat memeranjatkan kerana mereka langsung tidak tahu tentang isu 'hubungan dingin' antara Malaysia dan Indonesia. Isu seperti bekalan yang ditolak, isu pasukan bantuan dari Malaysia yang dilempar batu, isu pasukan Malaysia dipanggil maling, semuanya tidak pernah mereka dengari. Malah wartawan Metro TV yang bersama saya juga tidak tahu isu-isu tersebut! Mereka ada mendengar isu tentang bahan makanan yang dihantar tamat tempoh tetapi mereka tidak melihat itu sebagai isu yang perlu dilihat walau dengan sebelah mata, sehingga mampu menutup fakta bahawa mereka sangat berterima kasih dengan bantuan dari Malaysia. Nampaknya, isu-isu tersebut sangat nyata mainan pihak yang berniat jahat - di Indonesia dan di Malaysia!
Seharian kami di Pariaman. Baju yang dipakai sudah basah kuyup dek peluh. Cuaca amat panas. Kami dijamu dengan air kelapa muda. Best! Setelah seharian di Pariaman, kami pulang ke Padang. Hari kami rasanya tidak cukup lengkap kalau tak pekena teh tarik di Restoran Malabar. He he. Saya berharap, tidak ada sesiapa yang akan claim teh tarik sebagai budaya mereka. Nanti saya kempunan.
Malam itu, saya bermalam di rumah Pak Joni. Alhamdulillah, terasa kemesraan sesama saudara serumpun. Sepanjang bersama Pak Joni dan Pak Rudolf, banyak ilmu-ilmu dapat kami kongsi bersama. Topik-topik perbincangan meliputi hal-hal perniagaan, pengurusan, sosialogi, agama, budaya dan sikap. Kami bersepakat untuk sama-sama menolak propaganda-propaganda jahat yang sengaja mahu melihat persaudaraan antara dua negara menjadi berantakan.
Sehari bersama pasukan bantuan memberi kepuasan kepada saya. Puas kerana dapat memberikan walau sedikit senyuman pada wajah mereka. Puas kerana banyak persoalan sudah terjawab. Puas kerana melihat kawan-kawan berganding bahu bertungkus lumus membantu sedaya mungkin. Puas melihat kemesraan antara yang membantu dan yang dibantu. Dan puas kerana berjaya membuktikan kepada diri saya sendiri bahawa saya semakin kuat mengharungi hari-hari tanpa rokok.
Thursday, October 08, 2009
Bantuan makanan ke Padang
I've got news from friends in Padang that a lot of bantuan makanan yang Malaysia hantar ke Padang dah expired. Kenapa jadi macam ni? Just ask ourself, are we sincere in giving our help? Ingatlah, hari ini hari mereka dalam kesusahan. Esok lusa siapa yang tahu. I am leaving for Padang on Saturday. Some of the things that I am bringing are Mee Segera, Milo, chocolate and biscuits. Anybody wants to join me?
Who cares?
On one hand:
In collaboration with the Indonesian Embassy Kuala Lumpur, together with many other organisations in Malaysia, an account have been set up to properly channel aid to our friends in Padang. Those who wish to contribute, please bank in to the following account;
Bank: CIMB Bank
A/C Number: 1453 0001 5180 51
A/C Name: The Embassy of The Republic of Indonesia
The above is for those who cares.
And on the other hand:
Today, 8 October 2009, a new breed of terrorist in Indonesia, called Bendera is ' leaving for Malaysia by air, land and sea' to 'invade Malaysia and wage war and to kill Malaysians'. Ironically, the movement was established during this year's Indonesia presidential election.
And for the above, who cares?
In collaboration with the Indonesian Embassy Kuala Lumpur, together with many other organisations in Malaysia, an account have been set up to properly channel aid to our friends in Padang. Those who wish to contribute, please bank in to the following account;
Bank: CIMB Bank
A/C Number: 1453 0001 5180 51
A/C Name: The Embassy of The Republic of Indonesia
The above is for those who cares.
And on the other hand:
Today, 8 October 2009, a new breed of terrorist in Indonesia, called Bendera is ' leaving for Malaysia by air, land and sea' to 'invade Malaysia and wage war and to kill Malaysians'. Ironically, the movement was established during this year's Indonesia presidential election.
And for the above, who cares?
Wednesday, October 07, 2009
Human Development Report 2009
Malaysia stands at number 66 (out of 182) in the United Nation's latest Human Development Index (HDI) released yesterday. The HDI is a regular feature of the UN Human Development Report which is published annually. The HDI is a composit index covering education, health and income aspects of well being in a country. It is a measurement of a country's ability to offer its people opportunities to improve their lives based on economic opportunities, and access to healthcare and education. To determine a country's HDI, the study takes into consideration its per capita GDP, illiteracy, school enrollment rates and life expectancy indicator. The 2009 HDR explores how better policies towards human mobility can enhance human developement, hence the theme for 2009 is Overcoming Barriers: Human Mobility and Development.
It is interesting to note Malaysia's position which obtained an HDI value of 0.829 , made it to the High Human Development Bracket. Regionally, Singapore is leading at 23rd position, followed by Brunei (30), Malaysia (66) and Thailand (87). Trailing way behind are Philippines (105), Indonesia (111), Vietnam (116), Laos (133), Cambodia (137) and Myanmar (138). Reading the report expand the understanding of the effect of immigrant workers (legal and illegal) in Malaysia, and the cost and benefit to both home country and the migrants' countries of origin. While there is broad consensus about the value of skilled migration to destination countries, low skilled migrant workers generate much controversies, in Malaysia as a case. Other concerns include heightened risk of crime, added burdens on local services and the fear of losing social and cultural cohesion. Eventhough these concerns are often exaggerated, but superior-inferior perception between the two parties are often manipulated by politicians and media.
Moving forward, the report lays out a core package of reforms. Eventhough it sounded very idealistic - thats what reports are for :-) - they are all have important and complimentary contributions to make to human development. For origin countries, more systematic consideration of the profile of migration and its benefits, costs and risks would provide a better basis for integrating movement into national development strategies. For destination countries, the how and when of reforms will depends on a realistic look at economic and social conditions, taking into account public opinion and politcal constraints.
It is interesting to note Malaysia's position which obtained an HDI value of 0.829 , made it to the High Human Development Bracket. Regionally, Singapore is leading at 23rd position, followed by Brunei (30), Malaysia (66) and Thailand (87). Trailing way behind are Philippines (105), Indonesia (111), Vietnam (116), Laos (133), Cambodia (137) and Myanmar (138). Reading the report expand the understanding of the effect of immigrant workers (legal and illegal) in Malaysia, and the cost and benefit to both home country and the migrants' countries of origin. While there is broad consensus about the value of skilled migration to destination countries, low skilled migrant workers generate much controversies, in Malaysia as a case. Other concerns include heightened risk of crime, added burdens on local services and the fear of losing social and cultural cohesion. Eventhough these concerns are often exaggerated, but superior-inferior perception between the two parties are often manipulated by politicians and media.
Moving forward, the report lays out a core package of reforms. Eventhough it sounded very idealistic - thats what reports are for :-) - they are all have important and complimentary contributions to make to human development. For origin countries, more systematic consideration of the profile of migration and its benefits, costs and risks would provide a better basis for integrating movement into national development strategies. For destination countries, the how and when of reforms will depends on a realistic look at economic and social conditions, taking into account public opinion and politcal constraints.
Subscribe to:
Posts (Atom)





























